Vechtdallopers actief in druk hardloopweekend

apr 12 2026

Vechtdallopers actief in druk hardloopweekend

Deventer

In Deventer vond de IJsselrun plaats. Deze loop is al jaren zeer favoriet bij veel mensen, voorgaande jaren waren er zeker 6500 deelnemers die 1 van de afstanden meeliepen. De deelnemers konden kiezen uit 5km, 10km en 15 km. De loop gaat langs en over de IJssel en weer terug en dan is de finish op de Brink. Miranda Diek had besloten om hier eens te kijken hoe haar vorm nu was met het trainen. En het bleek dat dit heel goed gaat en op de 5km liep zijn naar de finish in 34.59.

Emmen

Ook op de zondag vond in Emmen de traditionele 4 mijl loop plaats. Dit jaar was er ook gekozen voor een combinatie met meer plaatsen waaronder Assen en Lingen. De start vond plaats in Emmen-Zuid nabij het treinstation en de finish was in het centrum op het raadhuisplein. Ook was deze loop totaal uitverkocht. Vanuit de Vechtdallopers waren er ook hier mensen aanwezig, Joukje en Peter Ringeling met hun zoon Milan, Meike Kuik en Christ Vrouwe met zijn zoon. De hoeveel mensen die meeliepen zorgden ook hier voor een ophoping bij de start dus een goed positie zoeken was belangrijk. Meike wist met haar ervaring precies hoe dit moest en met een flitsende start en beloonde dit met een 3de plaats bij de dames in 27.36. Jouke had besloten na alle blessures de draad weer op te pakken en dit pakte goed uit en zij finishte in 35.54. Peter liep ook weer een wedstrijd, met beleid, en dit leverde een mooie tijd op van 29.58 en hun zoon Milan 35.14. Christ liep samen met zijn zoon en dit ging prima en zij finishten in 41.36

Enschede

Het jaarlijkse grote evenement in Enschede was ook dit jaar weer een groot succes. De deelnemers in deze wedstrijden konden kiezen uit jeugdlopen, 5km, 10km,21,1 km en de 42,195 meter oftewel de marathon. Deze loop is gelijk vanaf de inschrijving al uitverkocht mede door de centrale ligging van Enschede maar ook vanwege de combinatie met de marathon van Munster in september

De Enschede Marathon is de oudste en dus allereerste marathon van Nederland én West-Europa. In 1947 was de eerste editie en dit jaar de 79ste. Het snelle parcours en de goede faciliteiten zorgen voor snelle eindtijden. De route gaat vanuit Enschede naar Glanerbrug, via Lonneker, langs de vliegbasis en dan over de campus van Universiteit Twente, via een stukje F35 (fietssnelweg) en dan door H.J. van Heekpark om vervolgens weer in de bruisende binnenstad te finishen. Het parcours staat grotendeels vol met publiek om alle bekenden flink aan te moedigen. De marathon maakt 1 hele grote ronde, de ½ gaat halverwege eraf om via een andere route naar de finish te lopen. Samen komen ze in de laatste 1,5 km samen. Er was dit jaar wel gekozen voor een smallere startvak en her en der smallere parcoursgedeeltes wat ten nadele is van de snelheid.

De Vechtdallopers die hieraan meededen waren op de marathon Stephan Bontekoning, Hendri Godeke, Eduard Helthuis en Bart Slump. Op de ½ marathon stonden aan de start: Sharon Dekker, Loes Koppenaal, Ineke Lokker, Rosan Otten, Jenien Snoeijink, Marco Bokxem, Hans Gellekink en Dik Kampjes en op de 10km bedrijvenloop Tessa Krops

10km

Tessa had de hele morgen haar partner gevolgd met de fiets maar moest zelf ook nog lopen. Zij liep mee in de bedrijvenloop vanwege haar werkgever uit Enschede. Omdat het tijdstip van de start pas in de middag was hadden de deelnemers meer last van de warmte van de dag. Ondanks deze perikelen wist zij nog prima te lopen naar een tijd van 54.50

½ marathon

Op deze afstand zetten diverse dames een PR neer die staat. Rosan opende met een snelle tijd, na al haar pittige trainingen, met een PR  in 1.33.55. Haar zus Sharon kwam in deze ½ marathon ook verrassend sterk tevoorschijn en finishte in 1.52.52. Loes wist ondanks al haar twijfel zichzelf te verrassen en finishte in met een PR in 1.55.00, vlot er gevolgd door Ineke die ook met een PR over de finish ging in 1.55.56. Jenien ging zeer goed en liep ondanks alle drukke mensenmassa goed en finishte in 2.11.21.

Bij de heren wist Dick heel sterk en zeer vlak te lopen naar 1.38.14. Marco was al heel vroeg op het parcours, 07.00 uur, en wist dit ook neer te zetten in 1.49.53. Hans, onlangs lid geworden van de Vechtdallopers, liet zien hier dat hij zeer goed op langere afstanden kan lopen. Hij versnelde gaandeweg de wedstrijd zijn snelheid. Hij finishte in 1.51.42

Marathon

In de marathon gingen dus 4 heren van start. Stephan had voor zijn 10de marathon als doel gesteld wel weer onder de 3 uur te finishen. Ondanks dat hij niet vlot uit het startvak komen door de drukte wist hij zijn tussentijden heel strak te dirigeren. In de laatste kilometers moet hij wel diepgaan maar wist zijn doel ruimschoots te behalen. Hij finishte in 2.55.37. Hendry ging voor zijn 1ste marathon en als doel binnen de 4 uur. Hij startte rustig, bleef constant vlak lopen en finishte in 3.51.29.

Eduard moest helaas na 17km de strijd staken vanwege een achillespeesblessuren. Bart stond heel lang in het startvak te wachten, meer als 45 minuten voordat hij kon starten. Deze tijd zorgde ervoor dat hij te laat was bij het 30km punt en werd uit de wedstrijd gehaald.

Albergen

 

Vandaag de tukkerstocht in Albergen gewandeld.

We gingen met 6 personen heen. Henk-Jan, Timo, Tinus, Herman, Hetty en Jannie.

Vanwege een lichte blessure gingen Jannie en Hetty de 12 km lopen en de andere Heren 18 km.

Om 10 uur waren we gearriveerd en hebben we onze stempelkaart opgehaald en gaan lopen.

De heren vertrokken om 10 uur en de dames wat later omdat ze 6 km minder liepen.

Het was een prachtige route in het mooie Twentse land. Wat opvalt is dat alle huizen er keurig verzorgd bij liggen.

Huizen met mooie tuinen en allemaal netjes aangelegd.

Je kunt wel merken, daar is zorg aan besteed.

Onderweg werden we 2 keer verrast met muziek onderweg. 1 keer met trekharmonica's en de andere keer met een bandje.

Toen we weer terug waren in Albergen hebben we met elkaar nog wat gedronken.

Daarna zijn we nog doorgereden naar Ootmarsum om de inwendige mens te versterken.

Daarna met een voldaan gevoel en nagenietend van de dag weer naar Hardenberg gereden.

Conclusie van de dag, een prachtige tocht en een aanrader om nog een keer te lopen.